úterý 30. července 2019

Jak si Kim Kardashian zaregistrovala Kimono

Nikdy by mě nenapadlo, že budu na svém blogu psát o Kim Kardshian, nedej Bože, aktivně "googlit" její jméno a sledovat (byť jen krátkodobě) její instagram. Kim je sice poslední dobou dosti diskutovaná a mediálně exponovaná osobnost, její výstupy, produkty a extempóre ale šly až dosud mimo mě. To se změnilo přesně 26. června ráno, když mi na instagramu začaly vyskakovat negativní komentáře k jejímu dalšímu počinu, totiž, že si nechala zaregistrovat slovo "Kimono" jako svojí značku. Což by asi ještě nebylo tak hrozné, kdyby se tak nerozhodla označit stahovací spodní prádlo…

Trochu vysvětlení předem, abyste věděli, proč tohle píšu  
Kimono, jakožto tradiční japonský oděv, myslím, nemusím představovat. Každý z nás se s ním už nějakým způsobem setkal, ať už jej viděl v nějakém dokumentárním seriálu, cestopise, nebo v Hollywoodském filmu, např. v Posledním samurajovi nebo ve filmu Gejša.

O něco více jsem se začala o kimona zajímat před pár lety, kdy jsem náhodou narazila na dnes již zaniklé stránky Immortal Geisha, věnující se dosti podrobně jak kimonům, tak jejich oblékání, typům, motivům na nich, péči o ně, atd. - prostě co nějak souvisí s kimony, to tam bylo alespoň zmíněno, popř. i popsáno a vysvětleno. Pasivní pročítání informací záhy přešlo do aktivního zájmu, který vyústil v zakoupení prvního kimona a všeho potřebného k jeho správnému obléhání a nošení, z druhé ruky.

Kdo by čekal, že se tím zvědavost ukojila, je na omylu. První pokusy o oblékání vedly k závěru, že toho vím o správném nošení opravdu málo, a že je potřeba si prohloubit znalosti a dovednosti, abych v tom nevypadala jako hastroš. Jenže v češtině je zdrojů zoufale málo, a tak jsem se rozhodla lovit v mezinárodních vodách. Jako nejlepší rozdělovník a zdroj nejrůznějších informací jsem vyhodnotila právě instagram, kde jsem napřed našla něco málo stránek obchodů s kimony, a následně profily lidí z celého světa, kteří sami kimona nosí, nebo se o ně nějak zajímají, a informace sdílí. To mi posloužilo jako docela dobrý odrazový můstek pro získávání dalších relevantních informací a tipů, popř. triků.

A tak se stalo, že když jsem si 26. června ráno čistila zuby, začal mi telefon pípat jako pominutý, jak všichni tihle lidé, jejichž profily sleduji, začali velmi negativně reagovat na Kim, a její "geniální" nápad.

Kim představuje svoji nejnovější produktovou řadu
Nejdřív jsem úplně nechápala, co se vlastně děje tak hrozného, a až z kontextu vícero příspěvků jsem pochopila, že Kim Kardashian představila svůj nový produkt, kterému směle dala název Kimono.

Kimonem se dnes nazývá kde co, od oblečení na japonská bojová umění (správně se jim říká gi), přes splývavé kabátky z lehké látky nejrůznějších délek (rozhodně ne kimono), až po saténové, skoro až erotické, župánky se vzory napodobujícími tradiční asijské motivy (určitě ne kimono).
Samotné použití toho názvu by tedy asi nebylo tak hrozné, a celá věc by nejspíš upadla v zapomnění jako další extempore jedné hvězdičky, kdyby se pseudocelebrita s bujným pozadím jednak nerozhodla udělat z obecně používaného slova obchodní značku, a jednak se nerozhodla tímto slovem označovat stahovací spodní prádlo.

A tak to, co se mi 26. června jevilo jako úsměvný a ne moc podařený pokus "Kardasianky" se zviditelnit a vzorová ukázka lidské arogance, ještě ten samý den přerostlo ve skandál, který otřásl celým Japonskem a další, horší eskalace byly na obzoru.

#kimohno
Po internetu se začala šířit výzva, aby lidé, kteří nosí tradiční japonské kimono, sdíleli svoji fotografii v kimonu spolu s označení Kim v popisku a s hashtagem #kimohno. (Pro ty z vás, které zajímá, zda jsem se připojila - ne, nepřipojila) Na instagramu toho během chvíle byla spousta, a o vlně nevole dokonce začala informovat i média.

Starosta Kjóta jí dokonce 28. června zaslal otevřený dopis, ve kterém ji prosí, aby svůj název přehodnotila, vzhledem k tomu, že se Japonsko v současnosti snaží dostat kimono na seznam UNESCO. Kopie super-zdvořile napsaného dopisu stále koluje po internetu. Den před tím se Kim nechala slyšet, že o změně názvu neuvažuje. 
Zdroj: https://qz.com/quartzy/1656086/japanese-mayor-writes-to-kkw-about-her-kimono-shapewear-brand/
To, co následovalo ze strany nejen Japonců a Japonek jako reakce na její prohlášení, asi nemá obdoby. Krom ještě větší záplavy fotek lidí mnoha národností v kimonech se začala objevovat i krátká videa, vysvětlující, co to je kimono, a proč je považují za nevhodné takto zvolený název. Postupně se začaly objevovat i komentáře Japonců, že odmítají kupovat její produkty a že doufají, že si to nikdo nekoupí.

Tento argument zřejmě zabral, přeci jen, Japonsko je asi dost silný trh, a Kim 1. července informovala, že svoje stahovací spoďáry přejmenuje. A tak se svět zase vrátil do normálu, kimono je opět kimono, Kim snad zachránila svoji reputaci, a já ji zase na instagramu přestala sledovat.

Tohle udělají jen Japonci
Poté, co Kim prohlásila, že svoje prádlo přemenuje, se na instagramu strhla další lavina příspěvků s označenou Kim, tentokráte děkovných. Co jsem měla možnost vidět, naprostá většina z nich pocházela od dam a pánů z Japonska, ne-Japonky už tolik děkovných příspěvků nepsaly (i když tam byly také).

Podle mého tato reakce jen dokazuje, jak úžasný národ Japonci jsou, a že se od nich máme co učit. Pochybuji, že např. u nás v Čechách by se dočkala takového vděku za to, že napravila, co podělala. Budiž to lekcí pro nás všechny a doufejme, že si Kim příště nevezme na paškál třeba německý Dirndl.

A poučení? "Neserte" Japonce, a neberte jejich kulturu na lehkou váhu. Tíha jejich slušnosti by vám mohla zlomit vaz...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Ke každému komentu si nyní můžete napsat ještě jeden zdarma!!!