neděle 5. dubna 2020

Když je kozel zahradníkem - projekt magnolie potřetí

Pět avizovaných týdnů, po kterých měla semínka magnolie vyklíčit, uteklo jako voda, a k tomu jich uteklo ještě pár navíc. Naposledy jsem psala o pokroku zhruba v polovině ledna a od té doby se v klíčící nádobě odehrálo mnoho zajímavého.


Na konci ledna se substrát potáhl souvislou vrstvou plísně, až jsem se obávala, že celá moje snaha skončí fiaskem. Vrchní vrstvu substrátu i s plísní jsem seškrábala a modlila jsem se, aby to stačilo. Plíseň se objevila znova cca za týden, ale v podstatně menším množství, pak zmizela a místo ní se začaly v substrátu objevovat malinké zelené stonečky. Zprvu velmi nesměle a opatrně, a dlouhou dobu v tomto stavu zůstaly. V druhé polovině února se na pár dní oteplilo, vyjasnilo se a na moje mini pařeniště zasvítilo sluníčko. Ta trocha slunce postačila k tomu, aby se rostlinky odhodlaly a začaly růst doslova raketovým tempem. Období od druhé poloviny února do začátku března jsem si užívala nejvíc, každý den byl vidět pokrok, někdy i v řádu hodin. Na začátku března přestala klíčící nádoba rostlinkám stačit, lístky už se opíraly o víko, nastal tedy čas je přesadit.




Teď si hoví v provizorních květináčkách, rozumějte kelímkách od jogurtů. Ty jim ještě nějakou chvíli budou stačit. K přesazení jsem použila substrát, ve kterém klíčily, a doplnila jsem jej o čerstvý lignocel. Na dno kelímků jsem dala usušený "vypitý" (tedy vylouhovaný čaj). V minulosti jsem se hodně bála, abych mladé rostlinky nepopálila hnojivem, a tenhle fígl se mi osvědčil. Tím, jak čajový "kompost" postupně hnije, dostávají rostlinky pravidelně se zálivkou i dávky živin, které potřebují. Mají tak výživu na dva až tři měsíce, během kterých zesílí a pak už snáší normální hnojení.



Celkem mi vyklíčilo 9 rostlinek, semínek jsem zasévala přes 30 (po třiceti jsem zapomněla počítat). V současnosti mi u jednoho ze semenáčků začal dodatečně klíčit ještě jeden opozdilec. Pokud řeknu, že jsem měla semen 40, a deset jich vyklíčilo, jsem na 25% úspěšnosti. Osobně to považuji za velký úspěch. Krom jedné rostlinky se všechny dokázaly zbavit slupky ze semínka samy, bez pomoci. Podle informací z internetu to znamená, že by měla být životaschopná. Jak si povede opozdilec, ještě uvidíme. 

Všechny rostlinky mají vyrostlý čtvrtý lístek, některé už mají založeno na pátý. Lístky jsou zatím jemné a o poznání křehčí, než jak je znám z dospělých magnoliových stromů. Sluníčko na konci března svítilo docela pravidelně a nabralo sílu, pár semenáčkům tak bohužel přes okno spálilo lístky. Zatím se ale nezdá, že by to mělo mít fatální následky. Semenáčky se proto přestěhovaly dál od okna a už nejsou zakryté, jejich růst se proto asi trochu zpomalil.

V dalších příspěvcích už nejspíš nebudu psát jen o magnoliích, ale i o další zeleni, které se u mě doma tak nějak daří, a o tom, co jsem nedávno šoupla do hlíny…a protože jsem toho šoupla do hlíny docela hodně, bude o čem psát…

Žádné komentáře:

Okomentovat

Ke každému komentu si nyní můžete napsat ještě jeden zdarma!!!