středa 10. října 2018

Česká Bibliografická DataBáze (aneb Porovnání online databází knih, které jsem měla tu čest vyzkoušet, 2. část)

Přiznávám, že sepsání tohoto článku mi zabralo mnohem delší čas, než jsem plánovala. Jednak pro to, že jsem musela nejprve dát dohromady svůj počítač, který se jednoho dne zjančil tak, že pomohla jen reinstalace Windows, a jednak pro to, že server, který jsem se rozhodla popsat jako další, v posledních několika měsících přišel s několika změnami, které jsem vyhodnotila za tolik zásadní, že jsem se rozhodla článek přepsat, aby popisoval aktuální stav. I když, vzhledem k tempu, s jakým server v posledním půl roce přichází s novinkami, bych se nedivila, kdyby už za pár dní zase bylo všechno jinak…

ČBDB - První zastávka po Shelfari
Po určitém bloumání a hledání náhrady za Shelfari, která šla od roku 2008 pomalu, ale jistě do kytek,  jsem v roce 2011 s celkem příjemným překvapením zjistila, že se něco podobného (i když tenkrát ještě v mnohem jednodušším provedení) objevilo i na českém internetu. Určitý čas jsem měla dvě online databáze knih, a jak zjistíte v jednom z dalších článků, momentálně mám tři, a stále nejsem spokojená. Ale to sem teď nepatří, pojďme zpět k ČBDB.

Československá databáze knih. Tak zní plný název serveru. Pokud mě paměť neklame, dříve to byla jen česká databáze knih, ale ruku do ohně bych za to nedala, a boty na to také nevsadím. V současnosti nicméně nabízí útočiště i pro knihomoly ze Slovenska. Ti si v nastavení mohou vybrat svůj rodný jazyk jak pro rozhraní, tak pro obsah.

Vzhledem tato nápadně připomíná ČSFD, což ale rozhodně nevnímám jako problém. Koncept je vlastně podobný, a postupně se od sebe stránky trochu oddálily a každá si žije vlastním životem.

Asi nejvýraznější vzhledovou podobnost se Shelfari jsem našla u poliček, na kterých jsou knihy řazené.  I zde jsem narazila na dřevěný, i když o poznání jednodušší vzhled. ČBDB má jinak v porovnání se Shelfari výrazně jednodušší, ale čistě působící a přehlednou grafickou úpravu, ve které se mě osobně docela dobře orientuje.

V minulosti ČBDB neměla v přehledu knih možnost zařadit knihy mezi rozečtené, což mě poněkud zarazilo, poměrně rychle se ale objevila polička "právě čtu". Vedle fóra a databáze knih má ČBDB i databázi autorů, žebříčky a bazar knih (a ještě několik dalších sekcí, do kterých ale moc nelezu, třeba čtenářský klub, a tak vám o nich nejsem schopná nic napsat). Portál navíc nabízí i možnost spolupráce pro bloggery (zveřejňování vašich knižních článků mezi novinkami), takže pokud si troufáte, směle do toho.

Aby to knihomolství nebylo tak nudné, sbírají uživatelé za svoji aktivitu (komentování, aktivitu na fóru, přidávání a editování knih) body. Tyto body se sbírají jednak celkově, jednak v jednotlivých kolech. Jedno kolo odpovídá přibližně jednomu kalendářnímu měsíci, a uživatelé s nejvíce body mohou na konci kola za svou aktivitu získat zajímavé knižní ceny. Krom toho se na stránkách čas od času objeví i soutěž o knihy.

Odznaky
V poměrně nedávné době navíc přibyl na stránkách další prvek, a to jsou odznaky. Ty uživatel sbírá jednak na základě své činnosti na portále (psaní komentářů, hodnocení, vedení si knihovničky), jednak na základě svého obsahu (čtených žánrů). Osobně si myslím, že je to celkem povedený způsob, jak uživatele portálu motivovat k aktivitě. V současnosti mají odznaky čtyři stupně - bronzový, stříbrný, zlatý, a diamantový (není na obrázku), a graficky jsou dle mého názoru velmi dobře vyvedené.


 
Za nejvražednější odznak osobně považuji "Systematika", který má všechny čtyři stupně, a jehož obtížnost spočívá v podmínce jeho získání - musíte si na stránce po určitý počet dní bez přerušení aktualizovat svůj čtenářský postup. Pokud jen jediný den vynecháte, váš postup se vynuluje, a začínáte znova ode dne 1. Vzhledem k tomu, že na stránky chodím až ve chvíli, kdy se mi toho k přidání nahromadí víc, tenhle odznak asi nikdy nezískám, a osobně obdivuji člověka, který získá jako první diamantový odznak za 500 dní aktualizací bez přerušení.

Kvízy
Další nedávnou novinkou jsou literární kvízy. Ty mají vždy určité téma. Na konci se dozvíte, správné odpovědi. Také zjistíte, jak jste si vedli, a jaké je průměrné skóre. Kvízy zatím fungují jen tak, čtenářům pro radost. Hlavou se mi ale honí otázka, zda to tak má zůstat i v budoucnu…
 

Jak je z předchozího textu patrné, stránky prakticky neustále procházejí vývojem a zdokonalují se. Bohu díky, nové funkce nejsou přidávány na úkor přehlednosti a funkčnosti stránek. Před pár týdny jsem třeba  na svém profilu objevila celkem hezky zpracovaný přehled mého čtení za rok 2017…


Žádné komentáře:

Okomentovat

Ke každému komentu si nyní můžete napsat ještě jeden zdarma!!!